Wednesday, December 10, 2014

Senjata Tradisional Melayu

Pengenalan

Orang-orang Melayu telah membuat dan menggunakan senjata semenjak sekurang-kurangnya lima ratus tahun dahulu dan mereka juga telah menempah beberapa jenis alat-alat senjata lain seperti parang, pisau, badik, karambit, lembing dan sebagainya. Sehingga awal abad kedua puluh, kebanyakkan senjata Melayu telah ditempah untuk kegunaan pertarungan ataupun untuk pertahanan diri mahupun serangan.

Menurut penelitian para ahli penyelidik yang bijaksana senjata seperti ini hanyalah terdapat di Asia Tenggara, khususnya di Kepulauan Nusantara. Walau bagaimanapun, keadaan Kepulauan Nusantara yang terpisah di antara satu sama lain menyebabkan senjata-senjata tadi telah mengalami perkembangan yang berbeza-beza.

Selaras dengan perkembangan kebudayaan dan sistem sosial, fungsi senjata telah mengalami perkembangan dan perubahan. Walaupun begitu senjata-senjata ini tetap menyerupai senjata-senjata pertarungan dengan segala keasliannya dan tetap halus buatannya. Tetapi kini fungsinya telah bertukar menjadi barang keramat yang mempunyai kuasa yang harus dihormati, barang yang dipuja, lambang ikatan keluarga, tanda jasa, tanda pangkat dan kuasa, barang mewah dan akhirnya dianggap sebagai karya seni.

Senjata-senjata ini telah melalui masa perkembangan yang cukup lama sebelum mempunyai bentuk dan fungsi seperti sekarang. Oleh itu, terdapat pelbagai jenis senjata sesuai dengan seni serantau.


Kerambit

Kerambit ialah salah satu senjata tempur jarak rapat yang kini menjadi senjata seni beladiri yang paling popular di dunia. Senjata ini dipilih oleh pelbagai ejensi ‘sekuriti, pengawal peribadi dan kumpulan gerak khas ketenteraan’ di barat sebagai salah satu senjata tempur jarak rapat yang eksklusif.  Kini senjata sulit Srikandi Melayu sudah keperingkat antarabangsa dan dinobatkan sebagai senjata seni beladiri yang tersohor alaf ini.

Kerambit

Badik

Badik merupakan senjata Melayu yang bermula dari Sulawesi yang terdapat dalam dua jenis iaitu mempunyai mata yang lurus dan yang berkeluk seperti keris. Bentuknya menyerupai  Tumbuk Lada tetapi panjang matanya di antara 18 - 20sm. dan lebar 2sm.

Badik

Badik mempunyai mata yang tebal di bahagian belakangnya dan meruncing dihujungnya. Hulu dan sarungnya diperbuat daripada kayu, tanduk dan gading serta dihias dengan motif awan larat. 
Bentuk badik, hampir sama dengan bentuk tumbuk lada tetapi lebih besar dan kurang pula daripada segi ukiran. Matanya lebih tegak, hulunya membongkok ke bawah.

Badik misalnya, cukup popular selepas Kerajaan Inggeris/Belanda mengharamkan penggunaan keris. Matanya ditempa daripada besi terpilih manakala ulunya diperbuat daripada kayu, gading, tanduk serta dihiasi dengan logam emas dan perak. Selain digunakan untuk mempertahankan diri, badik juga menjadi pisau memotong daging, bawang dan menyembelih haiwan.



Lembing

Lembing ialah sejenis senjata, yang digunakan untuk memburu dan berperang semenjak zaman kuno lagi. Ia terdiri daripada hulu atau pemegang, biasanya diperbuat daripada kayu dan mempunyai hujung yang tajam dipanggil kepala. Hujung yang tajam itu mungkin juga adalah dari hujung kayu itu sendiri (contohnya lembing buluh) atau diikatkan bersama bahan yang lain kepada hulu tersebut. Lembing yang paling biasa dibuat ialah lembing yang mempunyai kepala yang diperbuat daripada besi, berbentuk seperti pisau pendek dan digunakan untuk tikaman.

Lembing
        
Lembing merupakan senjata yang banyak kegunaannya, yang boleh digunakan dalam pertempuran dan memburu, dan dalam pergelutan dan sebagai senjata dibaling. Di kawasan yang mempunyai sumber terhad, ini merupakan punca kenapa lembing cenderung digunakan: alat yang boleh digunakan bagi memburu, juga untuk membunuh haiwan yang mengancam ternakan dan tanaman, dan turut juga merupakan senjata yang berkesan dalam perperangan. Ia mempunyai jarak berkesan melebihi senjata tangan yang dipegang lain seperti keris, pedang, dsb. dan juga boleh dilontar bagi meningkatkan jarak keberkesanannya lagi.



Tumbuk Lada

Tumbuk Lada ialah sejenis senjata Melayu tradisional dari daerah Sumatera, Kepulauan Riau dan Semenanjung Tanah Melayu. Bentuk bilah senjata ini seakan badik dari Sulawesi tetapi bentuk sarungnya berbeza. Pada pangkal sarung Tumbuk Lada terdapat bonjolan bundar yang selalunya dihias dengan ukiran yang dipahat. Sarung senjata ini selalunya dilapis dengan kepingan perak yang diukir dengan pola-pola rumit.

Tumbuk Lada
Senjata ini tergolong dalam jenis senjata pendek dengan mata pada sebelah bilah sahaja dan boleh diguna secara tunggal ataupun berpasangan.

Panjang bilah tumbuk lada sekitar 27cm hingga 29cm. Lebar bilahnya sekitar 3.5cm hingga 4cm. Dari tengah bilah sampai ke pangkalnya terdapat alur yang dalam yang kadang-kala disapu racun berbisa.

Tumbuk Lada digunakan secara menikam, menghiris dan menjajah dalam pertempuran jarak dekat. Ia boleh dipegang dengan dua jenis genggaman iaitu dengan mata keatas ataupun mata ke bawah. Seorang yang ahli dalam permainan tumbuk lada mampu menukar genggaman senjata ini ketika bertemput bagi mengelirukan musuh.



Keris Sundang

Keris sundang  dianggap sebagai Raja bagi segala senjata Melayu. Di percayai berasal dari pulau Sulawesi , digunakan olih pahlawan Bugis  dan masyarakat Moro Filipinah . Mula diperkenalkan di Tanah Melayu pada abad ke 17 . Ia digunakan sebagai senjata untuk menetak, memancung , dan melibas , jarang sekali digunakan untuk menikam. 

Keris Sundang
Mata sundang terbahagi  kepada dua, ia itu berbentuk lurus dan berlok . Sundang amat sesuai digunakan didalam pertarungan cara berapat rapat. Mata sundang diberbuat dari besi waja, agar ia tahan lama dan sentiasa tajam  tak perlu diasah dan bolih memotong paku.



Parang

Parang didefinasikan sebagai Pisau Melayu yang besar.  Parang merupakan sejenis alat seakan pisau yang berasal dari Asia Tenggara, khususnya Nusantara. Ia digunakan untuk memotong kayu yang lebih keras, dengan  mata yang lebih keras dan pusat pukulan  yang jauh ke hadapan tangkai. Matanya juga lebih cekah serong supaya tidak tersekat dalam potongan. 

Parang
Mata parang biasanya 30 sentimeters (12 in) panjang dan jisimnya tidak lebih 0.75 kilograms (1.7 lb). Mata yang lengkung membolehkan penggunaan daya maksimum ketika memotong kayu balak, maka mata sampai sebelum buku jari demi perlindungan pada buku jari. Parang mempunyai tiga mata, iaitu mata depan amat tajam dan digunakan untuk mengupas, mata tengah yang lebih lebar dan digunakan untuk mencantas, dan mata belakang (dekat tangkai) yang amat halus dan digunakan untuk mengukir.





3 comments: