Saturday, November 1, 2014

Ketahui Kertas-kertas Yang Sesuai untuk Lukisan dan Catan




best paper for drawing and painting


Kekuatan basahan Kertas Katrij 130gsm
 Ini adalah kertas kartrij standard, sesuai untuk digunakan dalam  lukisan dan catan. Ia sesuai untuk medium basah dan kering, lakaran, pelan komposisi dan latihan eksplorasi. 

Kekuatan basahan Cartridge Paper 180gsm 
Kertas ini lebih berat dari yang di atas, ini adalah sesuai untuk latihan lukisan dan catan. Ia amat berguna untuk karya-karya seni yang memerlukan  permukaan kertas yang lebih kukuh. 

Kekuatan basahan Cartridge Paper 230gsm 
Kertas yang kuat dan berat menyediakan asas yang kukuh untuk bekerja lebih dan sesuai untuk menyokong unsur-unsur tekstur dalam lukisan. Kerap menggunakan pemadam boleh merosakkan permukaan atas  kertas ini, jadi ia kurang sesuai untuk lakaran menggunakan grafit .



painting on wet strength paper




KERTAS TAMBAHAN, KARTON DAN LAIN ATAU LUKISAN LUKISAN PERMUKAAN 

Selain dari kertas-kertas di atas, bahan-bahan berikut (atau yang setaraf dengannya) harus tersedia dalam jumlah yang lebih kecil. Bahan-bahan ini digunakan dalam lembaran keseluruhan untuk karya seni individu dan dipotong atau dikoyak lebih kecil untuk digunakan sebagai latar belakang media campuran di buku sketsa atau karya seni. 

Kertas Kraf

 Ini adalah kertas yang sama yang digunakan untuk membuat beg kertas coklat. Ini sangat bagus untuk  lukisan menggunakan medium arang.


drawing on kraft paper



Kertas Katrij Hitam

Berguna untuk media kering seperti arang putih, ini adalah kertas penting bagi pelajar untuk bereksperimen dengannya. Kertas yang ringan biasanya sesuai untuk media kering, bagaimanapun kertas yang lebih berat seperti kertas hitam Malmero, 145gsm, atau Stonehenge juga disediakan. (Nota: Jangan gunakan 'sugar paper kerana warnanya cepat pudar terutama bila terdedah kepada matahari.. 

black drawing paper



Canson Mi-Tenties 160gsm Terdapat warna menarik tetapi terhad.

Kertas ini adalah ringan.  Permukaanya bertekstur disebeah dan sebelah lagi licin. Harganya agak mahal, terdapat dalam warna yang terhad iaitu coklat tanah, kelabu, kuning gading. Untuk latihan pelajar tidak perlu bersaiz besar, potong ia kepada saiz yang lebih kecil untuk lebih jimat. Ia sekadar eksperimen bahan sahaja.

Canson MiTeintes paper 160g




Kertas Cat Air

Beberapa helai diperlukan untuk pelajar membuat eksperimen mewarna dengan media basah, sudah tentu khusus kepada media cat air.


water colour paper

No comments:

Post a Comment